Undervisnings organisering

Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel.

Princippet anvendes og drøftes i forbindelse med planlægningen af skoleåret.

Klassedannelse

• Ved skolestart tilstræber skolen gennem samarbejde med børnehaven at danne sig indtryk af børnene med henblik på den bedst mulige klassedannelse ved skolestart.
  • Klassedannelsen er fleksibel, således at der senere i forløbet kan etableres nye klasser, hvis det giver pædagogisk eller faglig mening eller hvis et ændret elevtal fordrer dette.
  • Skolen tilstræber at orientere og høre skolebestyrelsen og forældrene så tidligt som muligt, hvis der foretages ændringer i klassedannelser.

Holddannelse

• Det pædagogiske personale kan oprette hold på tværs af klasser og klassetrin, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen.
  • Det vægtes højt, at holddannelsen har et overordnet pædagogisk og fagligt formål.
  • Skolen evaluerer holddannelserne løbende.

Elevernes undervisningstimetal

• Skolen sikrer, at lektionstallet overholder minimumstimetallet. Det prioriteres at omlægge den understøttende undervisning til to-voksen tid.

Skoledagens længde

• Skolen tilrettelægger elevernes skoledage, så undervisningen i indskolingen ligger i tidsrummet 8.15-14.00 og på mellemtrinnet og i udskolingen i tidsrummet 8.15-14.45. Det tilstræbes, at alle elever har fri senest kl. 14.00 om fredagen.

Skemalægning

• Skemalægningen har som mål at sikre eleverne en både sammenhængende og varieret skoledag. Skoledagen planlægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til at spise. Skolen tilstræber, at skemaet og evt. skemaændringer er kendt af elever, forældre, skolens medarbejdere, ledelse og relevante samarbejdspartnere i god tid.
  • Skolebestyrelsen inddrages i de principskemaer, som skolen anvender i forbindelse med skoleårets planlægning samt skemalægning.

Undervisningsdifferentiering

• Skolen tilstræber, at undervisningen tilrettelægges med hensyntagen til de enkelte elevers faglige og personlige forudsætninger.

Supplerende undervisning og specialundervisning

• Skolen samarbejder med forældrene og eleven samt eventuelle eksterne samarbejdspartnere om tilrettelæggelsen af den supplerende undervisning og specialundervisningen.
  • Skolen tilstræber at have den fornødne specialpædagogiske kompetence i personalegruppen.

Dansk som andetsprog

• Organiseringen af undervisningen i dansk som andetsprog skal så vidt muligt tage hensyn til elevernes behov for at være en del af klassefællesskabet.

Tema- og emneuger

• Skolen tilstræber, at tema- og projektforløb muliggør samarbejde på tværs af årgange og klassetrin.
  • Skolen tilstræber, at tema- og projektforløb fastlægges i skolens årsplan inden skoleårets begyndelse.
  • Skolen tilstræber at informere hjemmene i god tid om tema- og projektforløbenes formål, indhold og organisering og om eventuelle ændringer i elevernes mødetid.
  • Skolen er opmærksom på, at der i organiseringen af tema- og projektforløb tages specielt hensyn til elever, der har det svært med opbruddet i skolens faste struktur

Motion og bevægelse

• Uderummet ved Bryrup Skole og den omkringliggende natur bringes i spil i arbejdet med motion og bevægelse.
  • Skolen tilstræber, at motion og bevægelse er en integreret del af den samlede skoledag. Formålet er blandt andet at styrke det sociale samspil, give hjernen en pause, få pulsen op og integrere alle børn i gruppen gennem fysiske aktiviteter.
  • Bevægelse er en voksenstyret aktivitet, hvor der er et mål med undervisningen. Det kan eksempelvis være omkring temaer som motorik, sociale fællesskaber, fagfaglig læring, lære at samarbejde, kropsbevidsthed mm.

Valgfag i udskolingen

• På 7. og 8. klassetrin udbydes de obligatoriske valgfag madkundskab, billedkunst, musik samt håndværk og design. Valgholdene etableres ud fra et princip om at opfylde elevernes ønsker.
  • På 9. klassetrin vil valgfagsudbuddet være et andet end de fire obligatoriske valgfag. Her kan der også etableres halvårlige valgfag, således at der er mulighed for at have to valgfag i løbet af 9. klasse.

Fagenes fordeling på klassetrin

• Skolen følger som udgangspunkt den fordeling af fagene, der fremgår af Undervisningsministeriets vejledende timetalsplan.

Understøttende undervisning

• Den understøttende undervisning anvendes primært til 2-voksentid i klasserne. Herudover har pædagogerne en fagdag med understøttende undervisning i indskolingen og på mellemtrinnet og udskolingen er den understøttende undervisning integreret i fagene på fagdagene.

Den åbne skole

• Den åbne skole skal, gennem samarbejde med det omgivende samfund, højne trivslen, motivationen, den faglige kvalitet og livsdueligheden for eleverne.
  • Den åbne skole skal, gennem samarbejdet med det omgivende samfund, styrke den lokale sammenhængskraft og introducere eleverne til fritids- og fremtidsmuligheder.
  • Aktuelt samarbejder skolen med idrætsforeningerne, den kreative skole, kirken og det lokale erhvervsliv om åben skole aktiviteter.

Vikardækning

• Skolen tilstræber at lave den bedst mulige pædagogiske og faglige løsning i den daglige vikardækning.
  • Skolen tilstræber en vedvarende og sammenhængende vikardækning ved en undervisers længerevarende fravær (14 dage og derover)

Godkendt i bestyrelsen 20. februar 2023